تبلیغات
Generate your flash بلاگ تخصصی پارکور و فری رانینگ تهران - تقویت سیستم تنفسی
آموزش پارکور برای همه

تقویت سیستم تنفسی

جمعه 26 شهریور 1389 11:08 ق.ظ

نویسنده : dcm3
ارسال شده در: مطالب آموزشی ،
بدن انسان برای ادامه حیات به سه عامل مهم نیاز دارد: اكسیژن، آب و غذا. كمبود آب برای چند ساعت و كمبود غذا برای چند روز قابل تحمل است. اما كمبود اكسیژن در كمتر از 5 دقیقه منجر به مرگ می‌شود. بنابراین تنفس مهم‌ترین نیاز یك موجود زنده است. همان‌طور كه در مباحث قبل ذكر شد، تنفس و تامین اكسیژن كافی، برای حفظ قدرت و استقامت ورزشكار لازم است مهم‌ترین بخش از سیستم تنفسی ریه‌ها می‌باشند. عضلات بین دنده‌ای و پرده دیافراگم، با انقباض و انبساط خود، عمل تنفس را انجام می‌دهند. اما این عضلات تمرین‌پذیر نیستند و یا تاثیر تمرینات بر روی آنها بسیار اندك می‌باشد. تنها راه تقویت ریه‌ها، استفاده بهینه از حداكثر ظرفیت آنها می‌باشد كه با تمرینات خاصی امكان‌پذیر می‌گردد. در جریان ورزش بیشینه، شدت فعالیت عضلات بین دنده‌ای و پرده دیافراگم بیش‌تر می‌شود ولی بعید به‌نظر می‌رسد كه خسته شوند. (درد زیر دنده‌ها در هنگام شدت تنفس، به علت كمبود اكسیژن در خون می‌باش

سازگاری قفسه سینه با ورزش‌های گوناگون، اندك بوده و نظریه‌های موجود نشان می‌دهند كه تمرین‌های بدنی مزمن بر ساختار یا كاركرد ریه‌ها تاثیر عمده‌ای ندارند. به همین دلیل بر ساختار متابولیكی عضلات تنفسی، اثر ناچیزی می‌گذارند. درصورتی كه اندام‌های تمرین‌پذیر (عضلات حركتی و عضله قلب) برتری بیش‌تری نسبت به اندام‌های تمرین‌ناپذیر ریوی داشته باشند، كاهش اكسیژن خون پیش می‌آید كه نشانه‌ای از عدم تناسب تهویه با نیازهای متابولیكی ورزشكار است و این كاهش اكسیژن‌رسانی منجر به استفاده از سیستم بی‌هوازی برای تامین نیاز بدن می‌گردد.

میزان تنفس با تهویه دقیقه‌ای سنجیده می‌شود كه بیانگر میزان هوایی است كه از ریه‌ها خارج می‌شود. تهویه دقیقه‌ای، از حاصل‌ضرب حجم ریه در تعداد تنفس در دقیقه، محاسبه می گردد. برای مثال حجم ریه یك فرد عادی 5/0 لیتر و تعداد تنفس او 12 بار در دقیقه می‌باشد. بنابراین تهویه دقیقه‌ای این فرد، 6 لیتر است. (6=12*5/0)

درخصوص اكسیژن‌رسانی در ورزش‌های قندسوز، با كمال تعجب در خون سیاه‌رگی ورزشكاران قندسوز، اكسیژن زیادی گزارش شده است. به این معنی كه درصد قابل توجهی از اكسیژن تحویل داده شده به عضلات، استفاده نشده و باز می‌گردد! علت این امر، سازگاری اندام‌های فعال با سیستم بی‌هوازی می‌باشد كه عادت به استفاده از روش اسید لاكتیك نموده و از اكسیژن دریافتی كاملا استفاده نمی‌كنند!

,

عوامل مؤثر در تنفس

1) , , , , ظرفیت ریه‌ها

برای دم و بازدم هرچه بهتر، باید از ظرفیت ریه‌های خود، حداكثر استفاده را ببریم. عمل تنفس با انبساط و انقباظ عضلات بین دنده‌های خارجی و عضله دیافراگم انجام می‌شود. اگرچه ریه انسان عضوی تمرین‌پذیر نیست! ,اما می‌توان از ظرفیت موجود، حداكثر استفاده را نمود. برای این‌كار، تمرین دم عمیق از ناحیه شكم و بازدم كامل را هر روز انجام دهید. دویدن آرام ,نیز روش خوبی برای افزایش بهره‌روی از ظرفیت ریه‌ها است.

2) , , , , میزان هموگلوبین بدن

در خون انسان، سلول‌هایی به نام گلبول‌های قرمز وجود دارد که حامل اکسیژن مورد نیاز سلول‌‌ها می‌باشند. آهن نقش مهمی در ساختن گلبول‌های قرمز خون و در حمل اکسیژن دارد. بنابراین آهن یكی از عوامل مهم در تنفس و اكسیژن‌رسانی است و در استقامت و تنفس یك ورزشكار تكواندو، (به‌خصوص در مسابقات) بسیار مؤثر می‌باشد.

3) , , , , غلظت خون

افزایش غلظت خون، موجب كندی حركت خون در رگ‌ها شده و ضمن كاهش سوخت‌رسانی به سلول‌های بدن، فشار مضاعفی نیز به قلب و عروق وارد می‌سازد.

4) , , , , درصد اكسیژن موجود در هوا

ورزش در هوای آزاد به تنفس سالم كمك می‌كند. پیاده‌روی و كوه‌نوردی از بهترین ورزش‌هایی هستند كه در هر شرایط و سنی قابل اجرا می‌باشند. لازم است به تمام مربیان و ورزشكاران عزیز خاطر نشان شود كه به تهویه و گردش هوای سالن‌های ورزشی، رساندن اكسیژن و تخلیه دی‌اكسید كربن و بوی عرق، توجه زیادی داشته باشند و از این مهم غفلت ننمایند. در سالن‌های ورزشی با تهویه نادرست، كمبود اكسیژن سبب كاهش كارایی و خستگی زودرس ورزشكاران می‌گردد. شما هم به راحتی می‌توانید بین تمرین در سالن‌های با تهویه خوب و سالن‌هایی كه در زیرزمین‌های بدون تهویه می‌باشند، از لحاظ استقامت، سطح یادگیری و هوشیاری ورزشكاران مقایسه به‌عمل آورید.






دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: آموزش پارکور ، تنفس صحیح ، تقویت سیستم تنفسی ،
آخرین ویرایش: - -